Özel jet uçuşları: Kovid döneminde talep azalıyorGulfstream G-IV özel jeti, 12 Haziran 2024'te Arlington, Virginia'daki Washington'un Reagan Ulusal Havaalanına yaklaşırken gün batımında bulutların arasından uçuyor.
J. David Ake | Getty Images
Bu makalenin bir versiyonu ilk olarak CNBC'nin Inside Wealth haber bülteninde, yüksek net değere sahip yatırımcı ve tüketicilere yönelik haftalık bir rehber olan Robert Frank ile birlikte yayınlandı. Üye olmak gelecekteki basımları doğrudan gelen kutunuza almak için.
Sektörün azalan talep ve üst düzey seyahat için yeni bir rekabet ortamıyla boğuşması nedeniyle, özel jet uçuşları yılın ilk yarısında 2022'deki zirve noktasına kıyasla %15 düştü.
Temmuz ayının son haftasında Paris'e rekor 713 özel jet uçuşuyla Yaz Olimpiyatları'ndan gelen kısa süreli ivmeye rağmen, özel jet endüstrisi bu seyahat sezonunda irtifa kaybetmeye devam ediyor. Argus International'ın verilerine göre özel jet charter uçuşları geçen yıl 645.000 ve 2022'de 716.000 iken yılın ilk yarısında 610.000'e düştü.
İki yıllık düşüş, Kovid sırasında ilk kez özel seyahat etmeye başlayan yeni jet kartı üyelerinin ve charter yolcularının sayısındaki artış nedeniyle özel havacılık dünyasında devam eden düzeltmenin altını çiziyor. Ultra zengin gezginler bile harcama yorgunluğu belirtileri gösteriyor.
CEO'su Rob Wiesenthal, “Zirve sırasında herkes 'İlk kez özel uçuş yapan insanlar asla ticari uçuşlara geri dönmeyecek' diyordu” dedi. Bıçak Hava Hareketliliği, hava kiralama ve helikopter şirketi. “Peki tahmin edin ne oldu? Birçoğu geri döndü. Ve hala geri dönüyorlar.”
Sektör hâlâ 2019 seviyelerinin ilerisinde ve uzmanlar, 2021 ve 2022'deki anormal yükselişi dikkate alırsanız işlerin olağan büyüme yolunda ilerlediğini söylüyor. Ancak Kovid sonrası dönemin patlama zamanları sektörde bir coşku dalgası yarattı, halka arzlarda ve yeni kurulan şirketlerde patlamaya ve jetler ile pilotlar için çılgın bir mücadeleye yol açtı. Şimdi birçok kişi, tüm bu genişlemenin bir sarsıntıya zemin hazırladığını söylüyor.
Inside Wealth'i doğrudan gelen kutunuza alın
Tekerlekler Yukarı, 2021'de SPAC aracılığıyla halka açılan şirketin hisseleri daha önce %90'dan fazla düştü Delta Hava Yolları yatırım ve ortaklıkla şirketin kurtarılmasına yardımcı olmak için devreye girdi. Wheels Up hiçbir zaman üç ayda bir kar elde etmedi ve geçen hafta ikinci çeyrekte 97 milyon dolarlık net zarar ve yıllık bazda üye sayısında %29'luk bir düşüş bildirdi.
Şirketin CEO'su George Mattson, Wheels Up'ın sağlam bir ilerleme kaydettiğini belirterek şunları söyledi: “Bu çeyrekteki çalışmalarımız, daha önce ayrı olan özel ve ticari seyahat ekosistemlerini sorunsuz bir şekilde birleştiren entegre küresel havacılık çözümleri sunma konusunda ön sıradaki konumumuzu daha da sağlamlaştırdı.”
ABD'nin büyük bir özel jet operatörü olan Jet It, Phenom 300'ler, Gulfstream G150'ler ve HondaJets'ten oluşan filosunu karaya oturttuktan sonra geçen yıl kapandı. VistaJet, borç yüküyle ilgili sürekli endişeler ve medyada çıkan haberlerle karşı karşıya kaldı; ancak kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Thomas Flohr, Mayıs ayında CNBC'ye “tüm belge ve verilerin her zaman özsermayemiz ve borç sahiplerimiz için mevcut olduğunu” söyledi.
Sektör uzmanları, filoların atıl kalması ve talebin düşmesi nedeniyle bazı küçük charter operatörlerinin yakında zorlu kararlarla karşı karşıya kalabileceğini söylüyor.
Kurucusu ve editörü Doug Gollan, “Zarar görenler, üç, dört veya beş jeti olan daha küçük operatörlerdir” dedi. Özel Jet Kartı Karşılaştırmaları.
Özel havacılıkta son dönemde yaşanan zorluklar ve geçici başarıların kökeni Kovid'e kadar uzanıyor. 2020'de havalimanları ve havayolları kapanırken özel jetler bir kaçış ve uçmanın daha güvenli bir yolunu sundu. Maliyet ve enerji tüketimi nedeniyle nadiren özel olarak uçmuş olan zengin gezginler, artık 40.000 feet'te izolasyonu haklı gösterebilir.
Danışmanlık firması Central Business Jets'in kurucusu ve başkanı Jay Duckson, “Nüfusun özel uçmayı karşılayabilen bir kesimi vardı, ancak optikleri beğenmedikleri için her zaman isteksizdiler” dedi. “Covid ile özel uçmak için bir nedenleri vardı. Talepte büyük bir artış yaşadınız.”
Hükümet harcamalarından, teşviklerden, düşük faiz oranlarından ve gelişen borsadan kaynaklanan likidite akışı da özel uçmanın artan maliyetlerini karşılamak için rekor miktarda zenginlik yarattı. Şirketler uçak satın almak, pilot kiralamak ve yeni üyeler kaydetmek için harekete geçti. 2019'dan önce özel jet kiralama sayısının 100.000'i aştığı yalnızca birkaç ay vardı. 2021'de neredeyse her ay 100.000'i aşarken, Temmuz 2021'de 300.000 uçuşu aştı.
Talep sektörü çok etkiledi. Uçuşlara 6 rakamlı ücret ödeyen özel jet yolcuları, operatörlerin yeterince hızlı uçak satın alamamaları veya kiralayamamaları nedeniyle gecikmeler ve iptallerle karşı karşıya kaldı. Pilot ve yedek parça sıkıntısı da filoların karaya oturmasına neden oldu.
2023'te daha fazla uçak ve pilot çevrimiçi olmaya başladıkça talep de düşmeye başladı. Bazı zengin uçucular artık özel uçmak için kendilerine veya başkalarına Kovid'i bir bahane olarak kullanamayacaklarını hissettiler. Diğerleri için ise özel uçmanın artan fiyatları kontrolden çıktı.
Özel Jet Kart Karşılaştırmalarından Gollan, “Fiyatlar 2019'a göre yaklaşık %20 daha yüksek” dedi. “Birçok insan şunu söylüyor: 'Geçen yıl uçuşlara 300.000 $ veya 350.000 $ harcadım, bu yıl 400.000 $ veya 450.000 $ harcamayacağım.' Paraları olsa bile kafalarında aşmak istemedikleri bir dolar rakamı var.”
Uçuşların azaltılmasının yanı sıra, bazı broşürler yıl boyunca hem ticari hem de özel amaçlı olarak şehirler arası kolay yolculuklar için ticari uçuşlara başladı. Gollan, özel jet pilotları üzerine yaptığı son ankette, %87'sinin “nerede uçtuklarına bağlı olarak havayolları ve özel uçaklar arasında geçiş yaptığını” buldu.
Talebin azalmasıyla birlikte satılmayan uçaklar yeniden birikiyor ve fiyatlar yumuşamaya başlıyor. Jefferies'in bir raporuna göre, satılık ikinci el iş jeti sayısı bir yıl öncesine kıyasla temmuz ayında %17 arttı. Rapora göre fiyatlar %7 düştü. Yeni jet siparişleri güçlü kalırken, jet brokerlarına göre bekleme süreleri pek çok model için üç ya da dört yıldan yaklaşık iki yıla düştü.
Pek çok sektör yöneticisi, sektörün karlı rotalar, mevcut uçaklar ve daha mutlu müşterilerle daha dengeli bir dengeye döndüğünü söyleyerek talepteki düşüşü memnuniyetle karşılıyor.
Argus'un yazılımdan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Travis Kuhn, “Sektör uzun vadede daha sürdürülebilir bir yolda” dedi. “Biraz soğuması kötü bir şey değil.”
Gollan, ara sıra uçanların bir kısmının özel havacılıktan çıkmış olabileceğini, ancak “ağır kullanıcıların” hala uçmaya devam ettiğini söyledi. Anketi, Kovid sırasında özel uçmaya başlayan ankete katılanların %95'inin hala özel olarak uçtuğunu, %77'sinin ise üyelik, jet kartı veya kısmi program kapsamında olduğunu gösterdi.
Berkshire Hathaway'in sahibi olduğu endüstri devi NetJets de, daha fazla güvenilirlik ve kalite nedeniyle daha fazla kişinin charter mülkiyetinden kısmi mülkiyete geçmesiyle bundan faydalandı. Argus'a göre fraksiyonel uçuşların sayısı 2024'ün ilk yarısında aslında %12 artarak 308.000'e yükseldi.
Kuhn, “Bu yeni broşürlerden bazıları etrafa baktı ve pazarı değerlendirdi ve kesirli modeli beğendiler” dedi. “Belirli sayıda saat ve daha büyük bir filo.”
CNBC PRO'nun bu içgörülerini kaçırmayın
Açıklama: CNBC'nin ana şirketi NBCUniversal, NBC Sports ve NBC Olimpiyatlarının sahibidir. NBC Olimpiyatları, 2032'ye kadar tüm Yaz ve Kış Oyunlarının ABD yayın haklarının sahibidir.
J. David Ake | Getty Images
Bu makalenin bir versiyonu ilk olarak CNBC'nin Inside Wealth haber bülteninde, yüksek net değere sahip yatırımcı ve tüketicilere yönelik haftalık bir rehber olan Robert Frank ile birlikte yayınlandı. Üye olmak gelecekteki basımları doğrudan gelen kutunuza almak için.
Sektörün azalan talep ve üst düzey seyahat için yeni bir rekabet ortamıyla boğuşması nedeniyle, özel jet uçuşları yılın ilk yarısında 2022'deki zirve noktasına kıyasla %15 düştü.
Temmuz ayının son haftasında Paris'e rekor 713 özel jet uçuşuyla Yaz Olimpiyatları'ndan gelen kısa süreli ivmeye rağmen, özel jet endüstrisi bu seyahat sezonunda irtifa kaybetmeye devam ediyor. Argus International'ın verilerine göre özel jet charter uçuşları geçen yıl 645.000 ve 2022'de 716.000 iken yılın ilk yarısında 610.000'e düştü.
İki yıllık düşüş, Kovid sırasında ilk kez özel seyahat etmeye başlayan yeni jet kartı üyelerinin ve charter yolcularının sayısındaki artış nedeniyle özel havacılık dünyasında devam eden düzeltmenin altını çiziyor. Ultra zengin gezginler bile harcama yorgunluğu belirtileri gösteriyor.
CEO'su Rob Wiesenthal, “Zirve sırasında herkes 'İlk kez özel uçuş yapan insanlar asla ticari uçuşlara geri dönmeyecek' diyordu” dedi. Bıçak Hava Hareketliliği, hava kiralama ve helikopter şirketi. “Peki tahmin edin ne oldu? Birçoğu geri döndü. Ve hala geri dönüyorlar.”
Sektör hâlâ 2019 seviyelerinin ilerisinde ve uzmanlar, 2021 ve 2022'deki anormal yükselişi dikkate alırsanız işlerin olağan büyüme yolunda ilerlediğini söylüyor. Ancak Kovid sonrası dönemin patlama zamanları sektörde bir coşku dalgası yarattı, halka arzlarda ve yeni kurulan şirketlerde patlamaya ve jetler ile pilotlar için çılgın bir mücadeleye yol açtı. Şimdi birçok kişi, tüm bu genişlemenin bir sarsıntıya zemin hazırladığını söylüyor.
Inside Wealth'i doğrudan gelen kutunuza alın
Tekerlekler Yukarı, 2021'de SPAC aracılığıyla halka açılan şirketin hisseleri daha önce %90'dan fazla düştü Delta Hava Yolları yatırım ve ortaklıkla şirketin kurtarılmasına yardımcı olmak için devreye girdi. Wheels Up hiçbir zaman üç ayda bir kar elde etmedi ve geçen hafta ikinci çeyrekte 97 milyon dolarlık net zarar ve yıllık bazda üye sayısında %29'luk bir düşüş bildirdi.
Şirketin CEO'su George Mattson, Wheels Up'ın sağlam bir ilerleme kaydettiğini belirterek şunları söyledi: “Bu çeyrekteki çalışmalarımız, daha önce ayrı olan özel ve ticari seyahat ekosistemlerini sorunsuz bir şekilde birleştiren entegre küresel havacılık çözümleri sunma konusunda ön sıradaki konumumuzu daha da sağlamlaştırdı.”
ABD'nin büyük bir özel jet operatörü olan Jet It, Phenom 300'ler, Gulfstream G150'ler ve HondaJets'ten oluşan filosunu karaya oturttuktan sonra geçen yıl kapandı. VistaJet, borç yüküyle ilgili sürekli endişeler ve medyada çıkan haberlerle karşı karşıya kaldı; ancak kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Thomas Flohr, Mayıs ayında CNBC'ye “tüm belge ve verilerin her zaman özsermayemiz ve borç sahiplerimiz için mevcut olduğunu” söyledi.
Sektör uzmanları, filoların atıl kalması ve talebin düşmesi nedeniyle bazı küçük charter operatörlerinin yakında zorlu kararlarla karşı karşıya kalabileceğini söylüyor.
Kurucusu ve editörü Doug Gollan, “Zarar görenler, üç, dört veya beş jeti olan daha küçük operatörlerdir” dedi. Özel Jet Kartı Karşılaştırmaları.
Özel havacılıkta son dönemde yaşanan zorluklar ve geçici başarıların kökeni Kovid'e kadar uzanıyor. 2020'de havalimanları ve havayolları kapanırken özel jetler bir kaçış ve uçmanın daha güvenli bir yolunu sundu. Maliyet ve enerji tüketimi nedeniyle nadiren özel olarak uçmuş olan zengin gezginler, artık 40.000 feet'te izolasyonu haklı gösterebilir.
Danışmanlık firması Central Business Jets'in kurucusu ve başkanı Jay Duckson, “Nüfusun özel uçmayı karşılayabilen bir kesimi vardı, ancak optikleri beğenmedikleri için her zaman isteksizdiler” dedi. “Covid ile özel uçmak için bir nedenleri vardı. Talepte büyük bir artış yaşadınız.”
Hükümet harcamalarından, teşviklerden, düşük faiz oranlarından ve gelişen borsadan kaynaklanan likidite akışı da özel uçmanın artan maliyetlerini karşılamak için rekor miktarda zenginlik yarattı. Şirketler uçak satın almak, pilot kiralamak ve yeni üyeler kaydetmek için harekete geçti. 2019'dan önce özel jet kiralama sayısının 100.000'i aştığı yalnızca birkaç ay vardı. 2021'de neredeyse her ay 100.000'i aşarken, Temmuz 2021'de 300.000 uçuşu aştı.
Talep sektörü çok etkiledi. Uçuşlara 6 rakamlı ücret ödeyen özel jet yolcuları, operatörlerin yeterince hızlı uçak satın alamamaları veya kiralayamamaları nedeniyle gecikmeler ve iptallerle karşı karşıya kaldı. Pilot ve yedek parça sıkıntısı da filoların karaya oturmasına neden oldu.
2023'te daha fazla uçak ve pilot çevrimiçi olmaya başladıkça talep de düşmeye başladı. Bazı zengin uçucular artık özel uçmak için kendilerine veya başkalarına Kovid'i bir bahane olarak kullanamayacaklarını hissettiler. Diğerleri için ise özel uçmanın artan fiyatları kontrolden çıktı.
Özel Jet Kart Karşılaştırmalarından Gollan, “Fiyatlar 2019'a göre yaklaşık %20 daha yüksek” dedi. “Birçok insan şunu söylüyor: 'Geçen yıl uçuşlara 300.000 $ veya 350.000 $ harcadım, bu yıl 400.000 $ veya 450.000 $ harcamayacağım.' Paraları olsa bile kafalarında aşmak istemedikleri bir dolar rakamı var.”
Uçuşların azaltılmasının yanı sıra, bazı broşürler yıl boyunca hem ticari hem de özel amaçlı olarak şehirler arası kolay yolculuklar için ticari uçuşlara başladı. Gollan, özel jet pilotları üzerine yaptığı son ankette, %87'sinin “nerede uçtuklarına bağlı olarak havayolları ve özel uçaklar arasında geçiş yaptığını” buldu.
Talebin azalmasıyla birlikte satılmayan uçaklar yeniden birikiyor ve fiyatlar yumuşamaya başlıyor. Jefferies'in bir raporuna göre, satılık ikinci el iş jeti sayısı bir yıl öncesine kıyasla temmuz ayında %17 arttı. Rapora göre fiyatlar %7 düştü. Yeni jet siparişleri güçlü kalırken, jet brokerlarına göre bekleme süreleri pek çok model için üç ya da dört yıldan yaklaşık iki yıla düştü.
Pek çok sektör yöneticisi, sektörün karlı rotalar, mevcut uçaklar ve daha mutlu müşterilerle daha dengeli bir dengeye döndüğünü söyleyerek talepteki düşüşü memnuniyetle karşılıyor.
Argus'un yazılımdan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Travis Kuhn, “Sektör uzun vadede daha sürdürülebilir bir yolda” dedi. “Biraz soğuması kötü bir şey değil.”
Gollan, ara sıra uçanların bir kısmının özel havacılıktan çıkmış olabileceğini, ancak “ağır kullanıcıların” hala uçmaya devam ettiğini söyledi. Anketi, Kovid sırasında özel uçmaya başlayan ankete katılanların %95'inin hala özel olarak uçtuğunu, %77'sinin ise üyelik, jet kartı veya kısmi program kapsamında olduğunu gösterdi.
Berkshire Hathaway'in sahibi olduğu endüstri devi NetJets de, daha fazla güvenilirlik ve kalite nedeniyle daha fazla kişinin charter mülkiyetinden kısmi mülkiyete geçmesiyle bundan faydalandı. Argus'a göre fraksiyonel uçuşların sayısı 2024'ün ilk yarısında aslında %12 artarak 308.000'e yükseldi.
Kuhn, “Bu yeni broşürlerden bazıları etrafa baktı ve pazarı değerlendirdi ve kesirli modeli beğendiler” dedi. “Belirli sayıda saat ve daha büyük bir filo.”
CNBC PRO'nun bu içgörülerini kaçırmayın
Açıklama: CNBC'nin ana şirketi NBCUniversal, NBC Sports ve NBC Olimpiyatlarının sahibidir. NBC Olimpiyatları, 2032'ye kadar tüm Yaz ve Kış Oyunlarının ABD yayın haklarının sahibidir.